een kleurrijk weekend en de garden route week 12 - Reisverslag uit Garden Route, Zuid-Afrika van Danielle Steen - WaarBenJij.nu een kleurrijk weekend en de garden route week 12 - Reisverslag uit Garden Route, Zuid-Afrika van Danielle Steen - WaarBenJij.nu

een kleurrijk weekend en de garden route week 12

Blijf op de hoogte en volg Danielle

27 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Garden Route

Jaaaaa het is tijd voor vakantie en dus om meer van Zuid-Afrika te zien! Deze week even vlug werken en dan op vakantie.

Deze werk week was kort en krachtig. Ik was helaas ziek dus dat was minder prettig, hoe kan je nu weer verkouden zijn met 27 graden? Maar het is dus echt mogelijk om verkouden te zijn in Zuid-Afrika. Deze week een dagje thuis gewerkt vanuit mijn bedje zodat ik snel beter kon worden. Voor de rest een paar meetings gehad, vooral over de website (alweer) en over het verpakkingsmateriaal van ons product, redelijk interessant dus. Verder druk bezig geweest met school en dingen regelen voor Mandla.

Zaterdag 18 oktober was het tijd voor de Color run! Yeaaaah lekker vroeg op om te gaan rennen echt mijn ding, NOTTT. Maar deze run was natuurlijk anders we mochten heerlijk met kleuren gaan gooien. Van de week waren we al wezen shoppen om een mooie broek te scoren die wij bij de Color run aan konden doen. Toen we aankwamen bij de Color run was het al meteen warm. Ik wist al snel wat kleuren te bemachtigen en het was de hoogste tijd om elkaar onder te gaan gooien, ik was weer helemaal in me element! Binnen 5 min zat iedereen dus al mooi onder de kleuren en de run moest nog beginnen…. De eerste kleur die we tegen kwamen was groen, vervolgens blauw en daarna rood. Wij zaten al helemaal vol met de kleuren voor de run begon natuurlijk dus rood hadden we maar overgeslagen en daardoor konden even een sluiproute nemen, Ja zelfs Jody had de sluiproute genomen. Na de run was het tijd voor een feestje, er was een podium met verschillende soorten muziek. Super gezellig en lekker staan dansen met het gevolg nog viezer te worden. Na de Color run en het feest hadden we honger gekregen dus opzoek naar een restaurant die ons zo smerig binnen laat. Binnen 5 min hadden we er een gevonden. Helaas hadden Joris en Nick de color run gemist, maar niet getreurd we hadden ook voor hen nog wat kleuren bewaard. Toen we terug waren bij het hotel was het tijd dat zij ook van de Color run konden genieten, dus hadden wij hun ook onder gegooid. Niemand wilde zo smerig zijn appartement in dus het was tijd voor een bommetje in het zwembad( lekker fris).

De volgende dag zondag 19 oktober zouden Jody en ik vertrekken op Safari, de Garden route voor 5 dagen. Dag 1 was niet zo spectaculair allereerst werden we zoals dat in Afrika normaal is 3 kwartier te laat opgehaald. We gingen van Cape Town naar Struisbaai ongeveer 260 km. Nadat we waren opgehaald gingen we naar Hermanus dit keer waren de Walvissen van dichter bij de kust te zien, wat een geluk hadden we weer. Jody en Ik wilde graag een foto dat er een Walvis omhoog sprong, helaas sprongen zij alleen omhoog als Jody en ik de camera niet bij de hand hadden een beetje jammer dus… Na Hermanus was het tijd voor een bierproeverij. Na de bierproeverij zijn we naar het meest zuidelijke puntje van Zuid-Afrika gereden waard de zeeën elkaar kruisten. ’s Avonds kwamen we in een super leuke backpackers hotel aan, heel kleurrijk. Ons reisgezelschap bestond uit een oudere man (Albert) en vrouw (Dora) , een jongere vrouw (Silvia), Hilde en Chantal (komt uit Australië).
Dag 2 was aangebroken op van Struisbaai naar Sedgefield (340 km). De eerste stop was bij lion walk, wat had ik me hier op verheugd er is namelijk maar een plaats in Zuid-Afrika waar dit mogelijk is. Nadat we duidelijk aanwijzingen hadden kregen over hoe we ons moesten gedragen mochten we naar de leeuwen toe. Het was heel belangrijk je rug niet naar de leeuw toe te keren en niet hurkend voor ze gaan zitten, ook moest je opletten voor losse voorwerpen zodra deze vallen eten de leeuwen het op. Daar stonden dan drie leeuwen op ons te wachten om een gezellig stukje te gaan lopen. De leeuwen waren niet ouder dan 4 jaar, zodra zij ouder worden zijn zij wilder en niet meer te handhaven. De leeuwen waar van kleins af aan opgevoed door de verzorgers hierdoor was het voor de verzorgers mogelijk ze aan te raken. Wij gingen met 2 vrouwelijke leeuwen lopen en 1 mannelijke leeuw. De leeuwen waar heel speels tijdens te loop, het was super leuk om te zien en natuurlijk een keer mee te maken. Het is een ervaring die nooit vergeet. Nadat we met leeuwen hadden gelopen was het tijd om verder te gaan rijden met de auto. De tweede activiteit die op de planning stond was Canoe trip & hike to waterfall. Na 5 min was ik het kano varen wel weer beu, we moesten namelijk varen met wind tegen. Gelukkig had ik Jody bij mij, die bleef me wel stimuleren dat ik door moest roeien. Uiteindelijk was de wind stil en toen vond ik het kano varen ineens een stuk leuker gelukkig. Super dagje gehad dus.

Dag 3 gingen we van Sedgefield naar Oudtshoorn ±190 km. Hier stonden ons een aantal leuke activiteiten te wachten. Allereerst kwamen we aan bij Cango cavas, dit zijn grotten waar allerlei soorten stenen te zien waren hoe zij waren gevormd door het water etc. Helaas hadden we niet de adventure tour gedaan, omdat de hele groep anders op ons moest wachten. Het was mooi om te zien. Na de cango cavas, vervolgde we onze reis naar de struisvogelfarm. Bij de struisvogel mochten we de struisvogels uit onze hand voeren dit was in het begin even schrikken, maar wel super leuk om te doen. Ook waren er babystruisvogels van een dag oud die wij mochten vasthouden, ooooh die waren zo lekker zacht net een knuffeltje. Na de rondleiding mochten de mensen die dit eventueel wilde op de struisvogel rijden, dit heb ik niet gedaan want vond het toch wel een beetje zielig voor de struisvogel. Na de struisvogelfarm gingen naar Cango Endangered Wildlife ranch. Bij de wildlife ranch kregen wij met de hele groep een rondleiding, in het park waren onder meer krokodillen, leeuwen en cheeta’s te vinden. In het begin dacht ik dat het nep krokodillen waren toen ik de krokodillen zag, zij zaten zo stil dat het gewoon leek of ze nep waren. Maar naar enige tijd begonnen zij toch wel te bewegen dus ze waren toch wel echt. Na de krokodillen gingen we naar de leeuwen en de cheeta’s. De leeuwen waren niet meer zo spannend aangezien we deze al gezien hadden, echter was het wel heel leuk de cheeta’s te zien. Zij hadden baby cheeta’s en oudere cheeta’s. Na de rondleiding mochten we dichter bij de cheeta’s komen als we dat wilde. Natuurlijk wilde Jody en ik dat. Voor we de kooi in gingen kregen we aantal regels uitgelegd, wij mochten geen zonnebril op omdat de cheeta’s zichzelf in de glazen van de zonnebril zien en dan worden zij gek. Verder mochten we ze niet op de voorkant van de kop aaien en op de buik, alles was duidelijk dus Lets goo! Ik had verwacht dat de cheeta zachter aan zou voelen maar goed, het was super leuk om te doen! S ’avonds zijn we met de hele groep bij een lekkere pizzeria gaan eten en vroeg ons bed in want de volgende dag moesten we vroeg op.

Dag 4 was aangebroken vandaag reden we van Sedgefield naar Sundays River Valley ±320 km. Dag 4 was een van de leukste dagen. ’s Ochtends mochten we heerlijk om 6 uur opstaan want we moesten vroeg vertrekken. De eerste stop van deze dag was bij de olifanten. Bij de olifanten was het de bedoeling dat we eerst met de olifanten zouden gaan lopen, vervolgens voeren en als laatste erop rijden. Nu is de vraag natuurlijk hoe loop je met een olifant, we moesten onze hand als een kommetje naar achter steken waarna de olifant zijn slurf in je hand legt. Helaas was de olifantenslurf niet helemaal lekker fris, heerlijk al die modder. De olifant die in dit reservaat zaten werden vroeger gebruikt als circus olifanten, maar gelukkig hebben zij nu wel een beter leven in het reservaat. Na de walk mochten we de olifanten voeren lekkere stukjes fruit. Na het voeren was het tijd om op de olifant te rijden, helaas mochten we er niet alleen op zitten dat de verzorger er langs liep. Dit komt doordat Afrikaanse olifanten onvoorspelbaar zijn. Ik moet zeggen ze zijn wel mooier en groter dan de olifanten in Thailand. Super leuk om een keer mee te maken met echte Afrikaanse olifanten lopen en erop rijden.

Na de olifanten was het dan eindelijk zover de BUNGEEEEEE het moment waar ik op heb gewacht. We kwamen bij de bungee aan en ik stond natuurlijk weer helemaal te stuiteren, omdat ik zoveel zin had om te springen. Jody daarentegen stond zich druk te maken over haar gewicht ze was op deze weegschaal namelijk twee kilo zwaarder kortom we waren dus allebei niet zenuwachtig en waren meer met andere dingen bezig. Toen we eindelijk de brug op mochten liepen er ook twee Italiaanse jongens mee die ook gingen springen, je kon wel zien dat ze een beetje zenuwachtig waren. Toen we op de brug liepen heb ik maar niet naar beneden gekeken dat leek me namelijk niet zo’n goed idee. Aangekomen bij de plaats van springen mocht ik helaas pas al laatste springen, maar ondertussen kon ik wel zien hoe de andere sprongen. Jaaa toen was het ook eindelijk mijn beurt, nu werd ik toch wel een beetje zenuwachtig. De werkzame man had alles vast gemaakt ik dacht even checken of ik mijn voet niet meer uit het omhulsel kan halen en ja hoor ik kon mijn voet er gewoon nog uithalen, dus toch alles maar nog een beetje strakker vast gemaakt want dat was natuurlijk niet de bedoeling. Toen was het zo ver ik werd met mijn tenen op de rand gezet en zij telde af 3,2,1 Bungee. Ik had verwacht dat ik het gevoel zou krijgen alsof je dood zou vallen maar het was helemaal niet zo, ik voelde me geweldig het was net alsof je aan het vliegen was. Een ding weet ik zeker en dat is dat ik zeker nog een keer in me leven een bungee jump ga doen. Na de bungee konden we ons filmpje kijken en de foto’s deze had ik natuurlijk gekocht, want ja als je de bungee hebt gedaan wil je wel bewijs hebben. Na de bungee gingen we naar Tsitsikamma National Park, waar een super mooie lange brug over het water ging heel mooi om te zien! Helaas hadden we niet genoeg tijd om over deze brug te lopen. Maar het uitzicht was wel prachtig van bovenaf. Toen we wegreden van het park kwamen we bavianen op de weg tegen. We moesten alle ramen en deuren op slot doen, blijkbaar zijn de bavianen zo slim dat zij gewoon de deur open doen. Na een aantal kilometers te hebben gereden kwamen we bij onze accommodatie aan, een prachtig huisje op de berg. Jody en ik hadden de master bedroom gekregen en keken uit op de citroen en sinaasappel gaarden prachtig om te zien. Verder hebben we deze avond de echte Afrikaanse Boboti gegeten, wat was dat lekker zeg en heel anders als de Nederlandse van Knorr.

De laatste dag was helaas aangebroken dag 5. Op dag 5 gingen we de game drive doen en werden Jody en ik afgezet in Port Elizabeth. Om een morning game drive te doen moesten we om 10 voor 5 opstaan, o god wat een ramp was dat ik was kapot. Maar goed diehards dat we zijn gingen we door, om 6 uur kwamen we aan bij de game drive en ging de game drive beginnen. Het is beter een game drive in de ochtend te doen, omdat de dieren dan nog actief zijn. We zouden eigenlijk geen olifanten zien omdat het hier te koud voor was in de ochtend, maar we hadden wel meer kans op de leeuwen die er tot slot maar 9 in het hele park zaten. Na een half uur rijden hadden nog niet veel meer dan een schildpad gezien en een hert. Na het half uur kwamen de zebra’s en de kuhnu tevoorschijn dus de eerste echte dieren waren gespot ook zagen we in de verte een olifant lopen. Na de zebra’s en de kuhnu zagen we de rode aapjes die ook jongen hadden super leuk om te zien! Het was echt goed zoeken tussen de bossen zeg. Op een gegeven moment gingen we meer richting het zuiden rijden hier waren de avond van te voren leeuwen gespot en ja hoor wij hadden het geluk de leeuwen daar ook te spotten. De leeuw kwam recht op de auto afgelopen en was zo’n 1 a 2 meter van de auto vandaan super mooi om te zien, een grote mannelijke leeuw met een prachtig krans van manen. Na de leeuwen hadden we ook nog een aantal olifanten gespot met geluk dus kortom super game drive in de open truck.

Na de eerste game drive was het tijd voor de tweede game drive met ons busje. Toen we in het busje zaten kwam er een olifant recht op het busje afgelopen, ik dacht meteen ojee daar gaat het busje. Maar de olifant bleef maar op ons afgelopen tot een meter voor de bus toen draaide hij zich ineens om echt spannend maakte hij het dus wel voor ons. Na de olifant volgende de andere zoals een poemba van de Lion King, een buffel, nog meer olifanten, mest kevers en kuhnu. Op een gegeven moment kwamen we een andere auto tegen die vertelde dat zij een cheeta hadden gespot wat vrij bijzonder was deze zaten er maar 2 in het hele park, dus je kunt het al raden wij moesten ook opzoek naar de cheeta in dat gebied. Even vergeten dat de cheeta het snelste dier op de wereld is en dus allang een paar kilometer verderop kon zitten gingen we opzoek naar de cheeta. Na een 3 kwartier zoeken hadden we hem nog steeds niet gevonden dus de moed hadden we opgegeven. Verder hebben we nog enkele kudden met een soort herten zien rennen super mooi om te zien. Na een top game drive gingen we op naar Port Elizabeth onze eindbestemming. Toen we in Port Elizabeth waren was er bijna niet zoveel te beleven maar we moesten onze uren vullen voor we terug vlogen. We zijn even bij het strand geweest en hebben de beroemde boulevard van daar gezien en nog wat andere kleine dingetjes. Uiteindelijk strandde we in een winkelcentrum en hier durfde we het na lang twijfelen aan naar de kapper te gaan, want dat werd toch wel eens tijd. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, het viel me wel op dat ze hier anders knippen dan in Nederland hij was zo moeilijk aan het knippen terwijl het veel makkelijker kon maar dat was mijn zorg verder niet. Toen het eindelijk tijd was om naar het vliegveld te gaan hebben we daar wat gegeten. Helaas had ons vliegtuig een uur vertraging wegens de storm in Johannesburg, na een uur wachten konden we dan eindelijk het vliegtuig in yesssss. Het was een super klein en schattig vliegtuig de dikke vent achter ons paste dan ook niet zijn stoel, na wat te bewegen was het hem uiteindelijk dan toch gelukt blij dat ik daar niet langs hoefde te zitten. Toen we geland waren op het vliegveld stonden Martine en Lotte ons op te wachten, echt geweldig Lotte zat op Martine der nek met het bordje Welcome home Wilfred en Albertus wat een geweldige meiden zijn het toch ook.

Ik heb echt een super vakantie gehad en ik zou het zo weer doen als ik de kans had, het was zeker de moeite waard.


  • 07 November 2014 - 13:02

    Marty:

    Oh wat heerlijk om te lezen, kan me een heel stuk van de route zo nog voor de geest halen.
    Hermanus was 'mijn plek' en de route naar Gansbaai, Cape Agulhas en Struisbaai ... mooi!

    Genieten nog maar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danielle

Actief sinds 06 Aug. 2014
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 7634

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 23 December 2014

Internship biotic Health

Landen bezocht: